Elke organisatie beschikt over een eigen verdienmodel. Voor webwinkels zijn er op basis van dat model velerlei subdoelen op te stellen. De enige overeenkomst is het hoofddoel. Dat is namelijk het realiseren van zoveel mogelijk verkopen. Om die verkopen te realiseren zijn (potentiële) klanten nodig. Hiervoor zijn bezoekers nodig die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. De gemiddelde conversie van bezoeker naar klant bedraagt circa 3%. Wanneer een websitebezoeker overgaat tot aankoop wordt er conversie gemaakt. Dit betekent: wanneer een webwinkel 100 bezoekers heeft gehad, er gemiddeld 3 aankopen zijn gedaan.

Het is mogelijk dat de bezoekersaantallen van jouw website niet zijn zoals jij had gehoopt. De kans is dan groot dat ook de verkopen tegenvallen. In dat geval is het belangrijk om extra aandacht te besteden aan het verkeer naar jouw website. Benieuwd hoe jij jouw bezoekersaantallen kan verhogen?

Google Adwords campagne

Dagelijks maken veel mensen gebruik van Google als zoekmachine. Elke seconde worden er 40.000 zoekopdrachten ingevoerd in Google. Het bereik via Google is dan ook groot. Dit maakt het interessant om via de populaire zoekmachine te adverteren. Waarschijnlijk komen bezoekers namelijk ook via Google op jouw website terecht.

Door te adverteren via Google is het mogelijk om snel en eenvoudig de bezoekersaantallen van je website te verhogen. Met het uitzetten van gerichte campagnes wordt de doelgroep bereikt en doorgestuurd naar jouw website. In welke mate de bezoekersaantallen verhogen heb je zelf in de hand. Dit is namelijk afhankelijk van de invulling van de Adwords campagne en het bedrag dat je betaalt voor een campagne. Heb je zelf nog nooit met Google Adwords gewerkt of wil je snel jouw bezoekersaantallen zien toenemen? Dan kan je Google Adwords uitbesteden bij een online marketing bureau.

Relevante en heldere content

Een conversie van gemiddeld 3% is natuurlijk niet alleen te behalen met het inzetten van Google Adwords. Je webwinkel moet onder andere ook genoeg en relevante content bevatten. Aan de hand van verschillende criteria wordt er vastgesteld welke positie een webpagina krijgt in de zoekresultaten van Google. Eén van die criteria is of de pagina genoeg relevante en heldere content bevat.

Echter, klinkt het schrijven van goede content makkelijker dan het is. Hierom een aantal tips om het te vergemakkelijken:

  1. Schrijf content waar iemand daadwerkelijk iets aan heeft
  2. Ken je doelgroep en verplaats je in hen, voer desnoods een doelgroep analyse uit
  3. Zorg voor consistentie van de teksten op de website
  4. Plaats links en call-to-action buttons in de teksten

Linkbuilding

Een ander criteria op basis waarvan de positie van een pagina in Google wordt bepaald is linkbuilding. Bij linkbuilding plaatst een andere relevante website een link naar jouw website op zijn eigen pagina. Zo wordt er dus door verschillende websites verwezen naar jouw website. Naast dat dit zorgt voor een hogere ranking in google zorgt het tevens voor hogere bezoekersaantallen. Echter, is dit wel een tijdrovende handeling.