Voor webshops is de zichtbaarheid in zoekmachines van groot belang. Hoge posities in Google kunnen veel bezoekers en dus potentiele klanten opleveren. Toch houden veel webshopeigenaren zich liever bezig met het toevoegen van nieuwe producten en zaken zoals social media. Een gemiste kans, want slechts kleine aanpassingen kunnen al tot een groots resultaat leiden. In dit artikel lees je daarom enkele tips die je gemakkelijk kunt doorvoeren zodat je webshop hopelijk een stuk beter gaat ranken.

Het belang van goede content

Content is king zeggen ze wel eens. Voor zoekmachines is de content op een pagina een belangrijke factor om de kwaliteit te bepalen. Door een flinke tekst te schrijven over een bepaald onderwerp kan een zoekmachine beter bepalen of je tekst de vraag van de gebruiker beantwoord. Door zoekwoorden te verwerken in je tekst geef je aan dat de tekst over dat onderwerp gaat. Om achter vaak gebruikte zoekwoorden te komen raden wij de tool Mangools aan. Deze omvangrijke tool kan je helpen met een groot aantal website optimalisaties. Het bevat onder andere een Keyword Finder, SERP Watcher en Link Miner. Nieuwsgierig naar deze tool? Lees deze Mangools review! Wanneer je goede zoekwoorden hebt gevonden raden wij aan om een tekst te schrijven van minimaal 400 woorden. Gebruik daarbij ook een H1 kop en meerdere tussenkopjes.

Page titles en metadescriptions

Om je resultaten in de zoekmachine aantrekkelijker te maken kun je zelf een page title en metadescription toevoegen. De page title is de eerste zin van het resultaat in Google. Hierin wil je natuurlijk het belangrijkste zoekwoord verwerken en de naam van je website. In de metadescription kan je een korte samenvatting geven van wat er op de pagina te zien is of mensen enthousiast maken om verder te klikken. Het gebruik van vinkjes en streepjes raden wij aan om meer op te vallen tussen de overige resultaten. Dit zou je ook nog kunnen doen door emoji’s te gebruiken. De ideale lengte van een page title is tussen de 50 en 60 tekens. Bij de meta description is dit tussen de 120 en 158 tekens. Met de SERPchecker van Mangools kan je gelijk zien hoe je page title en metadescription er in de zoekresultaten uit komen te zien.

Pagina snelheid

Tot slot is ook de snelheid van je webshop enorm belangrijk. Zeker nu de meeste bezoekers via hun mobiel op het internet surfen. Zoekmachines houden dan ook rekening met de snelheid van je webshop. Als het heel traag is zal dat tot frustraties bij de bezoeker leiden. Ze zullen daarom snel weer vertrekken en dat komt de bounce-rate niet ten goedde. Om je webshop snel te houden is ten eerste een goede hostingpartij belangrijk. Let er ook op dat je geen enorme bestanden zoals grote afbeeldingen en video’s op je website plaatst. Middels tools zoals TinyPNG kan je het bestandsformaat verkleinen terwijl de kwaliteit hetzelfde blijft. Daardoor laadt je website een stuk sneller. Om achter de snelheidsoptimalisaties van jouw webshop te komen raden wij de tool PageSpeed Insights aan. Deze tool geeft direct aan waar de verbeterkansen voor jouw webshop liggen.