Online winkelen was altijd al populair, maar sinds de uitbraak van de pandemie heeft online shoppen een boost gekregen. Doordat het werd aangeraden om het bezoeken van fysieke winkels zo veel mogelijk te beperken, lieten mensen massaal hun producten thuis bezorgen. Het is natuurlijk ook erg makkelijk. Lekker vanaf de bank al je favoriete producten gewoon laten bezorgen en vaak heb je het zelfs al de volgende dag in huis. 

Social media

Er is dan ook genoeg aanbod online en we kunnen uren besteden aan het zoeken naar het juiste product. Toch is het koopgedrag niet daadwerkelijk veranderd. Even een dagje de stad in en alle winkels in en uit is er niet meer bij, maar online gebeurt dit natuurlijk wel nog steeds. Als je even door Instagram of Facebook scrollt, kom je binnen de kortste keren een advertentie of een post van een webwinkel tegen. Als de afbeelding je aanspreekt, neem je toch gauw even een kijkje op de pagina of site van de webshop. Social media fungeert dus als etalage en trekt je als het ware naar binnen bij de webshop. Daarnaast helpt social media je ook herinneren aan de online webshops, aangezien je ze telkens tegenkomt. Het is dus belangrijk om de social media kanalen van je webshop up-to-date te houden. Als eigenaar van een webshop is het dan ook zeker interessant om je te richten op social advertising. Hiermee kun je via verschillende targeting strategieën een bepaalde doelgroep bereiken en uiteindelijk je conversie verhogen. Het is hierbij handig om een social specialist in te schakelen bij bijvoorbeeld marketingbureau Happy Idiots

Webshop starten

Als je eigenaar bent van een fysieke winkel en er dus minder mensen bij jou komen shoppen. Is het een slimme zet om de mensen op te zoeken en een online webshop te starten. Hierdoor ben jij in één klap 24 uur per dag en 7 dagen in de week geopend. Mensen kunnen de adviezen van de overheid naleven en toch bij jou komen shoppen. Daarnaast bereik je ook nog eens een groter publiek. Je kunt namelijk nu door heel Nederland of zelfs in het buitenland leveren, waardoor je meer kans hebt op conversie. Bovendien kunnen fysiek en online elkaar ook erg goed aanvullen, vaak kijken mensen eerst online wat het aanbod is en gaan vervolgens naar de winkel om het product beter te bekijken of te passen. Bij het opstarten van een webshop komt natuurlijk veel kijken, denk aan een domeinnaam, de content op je webshop, de verzendmethodes en betaalmethodes. Daarnaast is de marketing van je webshop ook erg belangrijk. Je moet natuurlijk goed vindbaar zijn op verschillende kanalen. Wat is jouw strategie op het gebied van online marketing? Hoe zie je site eruit? Heb je bijvoorbeeld een huisstijl? Welke doelgroep wil je online bereiken en wat zet je hiervoor in? Dit zijn natuurlijk vragen die je niet snel kunt beantwoorden. Het is belangrijk om hier onderzoek naar te doen en goed overna te denken. Het is begrijpelijk dat je het overzicht even kwijt bent of niet goed weet waar je moet beginnen. Het is daarom verstandig om hulp in te schakelen van een bedrijf die je op elk gebied van online marketing kan helpen zoals Happy Horizon

 

Kortom, het is zeker verstandig om in deze tijd een online webshop te starten, maar denk wel goed na over wat je doet en hoe je jezelf online presenteert.