De dag van de liefde komt er weer aan: Valentijnsdag. Of je er nou van houdt of het vreselijk vindt, de winkeliers zijn blij met deze feestdag. Deze dag heeft namelijk een enorm positief effect op de verkoopcijfers. We kopen champagne, chocola en andere luxe cadeaus om onze geliefden te verrassen op 14 februari. Deze cadeaus worden vaak niet meer in fysieke winkels gekocht, want webwinkels bieden een breder assortiment. Bovendien profiteren we online van het gemak en de snelheid van levering. Veel online retailers bieden ons tegenwoordig de garantie dat het pakket de volgende dag geleverd wordt. Maar vergis je niet: online winkelen heeft ook nadelen. De risico’s zitten met name in de verkoop van vervalste producten.

De onaangename verrassing

Het probleem met namaakproducten is de afgelopen jaren flink toegenomen. Veel consumenten worden online gedupeerd door neppe websites en namaakproducten. Uit het meest recente onderzoek van MarkMonitor blijkt dat 45 procent van de consumenten zich zorgen maakt over dit probleem. De angst is dat ze een namaakproduct cadeau geven aan een ander. 91% van de consumenten is nooit bewust op zoek naar een nepproduct, maar een op de drie is weleens onaangenaam verrast door zo’n artikel. Van de 31 procent die weleens een namaakproduct kocht, overkwam het 34 procent twee of drie keer, 11 procent zei dat het tussen de drie en vijf keer was gebeurd en 5 procent is zelfs meer dan vijf keer onaangenaam verrast.

Deze cijfers tonen aan dat het probleem rondom namaakproducten gigantisch is. Daarom is het belangrijk om rond feestdagen extra waakzaam te winkelen. Want juist in periodes dat consumenten meer online winkelen, is er een stijging te zien in het aantal actieve fraudeurs. Het gaat rond Valentijnsdag dan niet alleen om de rozen en bonbons, namaakproducten kunnen alle merkartikelen zijn. Hoe zorg je ervoor dat je dit jaar tijdens Valentijnsdag niet verrast wordt door dit soort producten? Deze tips helpen je gegarandeerd.

#1 Wat kost het?

De bekende uitspraak ‘als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het waarschijnlijk ook zo’ hoor je vaak als het gaat om waarschuwingen voor namaakproducten. Maar dit gaat lang niet altijd meer op, want fraudeurs weten inmiddels ook dat alarmbellen bij consumenten gaan rinkelen bij hoge kortingen. De oplichters kiezen er daarom voor om een minimale korting te geven ten opzichte van de aanbevolen verkoopprijs van een product. Daardoor is het waarschijnlijker dat de onbewuste koper in de val loopt. Maar hoe omzeil je dit? Controleer de aanbevolen verkoopprijs en wees extra op je hoede als er kortingen worden gegeven.

#2 Check de website

De mooiste valentijnscadeaus vinden we vaak via zoekmachines. Maar denk je daarbij nog wel na over de geloofwaardigheid van de website? Hiervoor is het nodig om de site secuur te bekijken. Denk bijvoorbeeld aan taal- en grammaticafouten in de teksten, maar kijk ook naar de secties ‘Over ons’ en ‘Veelgestelde vragen’. Dit zijn namelijk aspecten waar een fraudeur vaak minder aandacht aan besteedt. Ook de adresgegevens moeten op de website staan en kun je gemakkelijk controleren op echtheid. Maak hier bij twijfel dus zeker gebruik van.

#3 Retour- en privacybeleid

Elke geregistreerde webshop is verplicht een duidelijk en uitgebreid retour- en privacybeleid te hanteren voor gevallen waarin het cadeau beschadigd/defect is of als het product om een andere reden moet worden geretourneerd. Als een verkoper dit beleid niet duidelijk op de website heeft staan, dan raad ik je zeker af om daar iets te kopen.

#3 Klopt het webadres?

Oplichters kiezen regelmatig voor webadressen die lijken op merknamen om verwarring te veroorzaken. Ze kopen look-a-like URL’s in de hoop dat consumenten een typefout maken en zo op de vervalsde website terechtkomen. Onschuldige taal- en typefouten kunnen hiermee grote gevolgen hebben. Kijk daarom goed naar de zoekopdracht en de URL voordat je iets op de website koopt. Twijfel je na controle over de legitimiteit? Dan neemt deze tip de twijfel weg: als de link begint met ‘https’, dan is de website veilig. Is dit niet het geval? Wees dan voorzichtig.

#4 Niet alleen webshops controleren, ook marktplaatsen

Niet alle cadeaus worden in webshops gekocht, om verschillende redenen kopen we ook veel op marktplaatsen. Maar juist bij deze websites beveel ik je extra waakzaamheid aan. Op online marktplaatsen worden namelijk veel mensen slachtoffer van namaakproducten. Gelukkig is er een simpele manier om er zeker van te zijn dat je niet gedupeerd wordt: check het profiel en de reviews van de verkoper. Je kunt daar informatie vinden over hoe lang iemand actief is en wat anderen over de verkoper zeggen. Dit zijn waardevolle gegevens in je overweging om wel of niet iets aan te kopen bij de aanbieder.

Namaakproducten zullen de komende jaren nog voor veel problemen zorgen. De activiteit stijgt naarmate we meer online kopen, wat zeker rond de feestdagen het geval is. Het is daarom verstandig om bovenstaande tips altijd in gedachte te houden wanneer het weer tijd is om cadeaus te kopen voor onze geliefden. Zo hebben we op de dag van de liefde geen gedoe met namaakproducten, maar genieten we van elkaar.

 

Dit blog is geschreven door Kevin Day, Regional Manager bij MarkMonitor.