Een webwinkel of webshop kan tegenwoordig niet meer zonder social media. Facebook, Instagram, Twitter en Pinterest zijn de ideale platformen om je merk, product of diensten te promoten. Ook kom je via deze sociale netwerken heel gemakkelijk in contact met (potentiele) klanten. Instagram heeft de afgelopen jaren sterk aan populariteit gewonnen. Miljoenen mensen over de hele wereld maken er inmiddels gebruik van. Hoe gebruik je Instagram op succesvolle wijze voor je webshop?

Wat is het doel van jouw Instagram pagina?

Misschien ben je van plan om een Instagram pagina voor je webwinkel op te richten. Je kunt er bijvoorbeeld foto’s of filmpjes van je producten op plaatsen. Stel jezelf een aantal vragen voordat jouw bedrijfspagina op Instagram online gaat. Wat wil je met jouw Instagram bereiken? Misschien wil je jouw producten en/of diensten onder de aandacht wil brengen van een specifieke doelgroep, zoals jongeren. Een van de manieren om het bereik van een Instagram post te vergroten is het toevoegen van zogeheten tags. Dit zijn zoekwoorden die je met een # toevoegt aan een post. Heb je bijvoorbeeld een foto geplaatst van een nieuw product uit je webshop, zoals een nieuwe laptop? Voeg dan bijvoorbeeld de hashtags #laptop #computer en #pc toe. Gebruik echter niet teveel hashtags, want dit komt een beetje wanhopig over.

Zorg voor originele foto’s

Het beheren van een Instagram pagina is niet zo gemakkelijk als het lijkt. Neem er ruim de tijd voor en plaats bij voorkeur dagelijks aantrekkelijke foto’s die de nieuwsgierigheid wekt van bezoekers. Dit hoeven niet altijd producten uit je webshop te zijn. Het kan bijvoorbeeld ook een foto zijn die te maken heeft met het thema van je webshop. Laat jezelf zoveel mogelijk zien. Door creatieve en originele foto’s te plaatsen onderscheid je jouw pagina van directe concurrenten. Daardoor neemt het aantal volgers op je Instagram pagina toe, wat hopelijk ook het aantal bezoekers en de omzet van je webshop verhoogt.

Wees authentiek

De kunst van een eigen Instagram pagina is dat je je eigen pad volgt. Plaats geen foto’s die niet bij jouw webshop passen. Wees jezelf, want bezoekers waarderen authenticiteit. Wees vooral niet te gewoontjes. Maak duidelijk wie jij bent en wat je webshop te bieden heeft. We wensen je veel succes met het opzetten en beheren van je Instagram pagina!